小山高専 学校要覧2018
7/42

ディプロマ・ポリシーにて掲げた能力を育成するために、以下の科目群を基本科目として用意している。1)機械工学の基礎科目:機械設計に欠かせない材料学、機械工作法そして、材料力学、機械力学、水力学、熱力学と、電気、情報処理などを基盤とした基礎専門科目2)技術習得に関する科目:実践的な工作実習、機械設計製図、機械工学実験、メカトロニクス実験などの実技科目3)課題解決能力育成科目:フロンティア技術入門、輪講、卒業研究などの、課題解決能力、理論、応用力、プロジェクトマネージメント力、チームワーク力といった総合的能力を開発するための科目ディプロマ・ポリシーにて掲げた能力を育成するために、以下の科目群を基本科目として用意している。1)電気・電子・情報工学の基礎科目:いわゆる電気回路、電磁気学、電子工学、電子回路、コンピュータ入門、プログラミングを基盤とした基礎専門科目2)技術習得に関する科目:実践的な創造工学実験、電気電子創造実験、環境エネルギー工学実験、制御システム工学実験、情報デザイン工学実験などの実技科目3)課題解決能力育成科目:プロジェクト・ワーク、エレクトロニクス・デザイン、卒業研究などの、課題解決能力、理論、応用力、プロジェクトマネージメント力、チームワーク力といった総合的能力を開発するための科目ディプロマ・ポリシーにて掲げた能力を育成するために、以下の科目群を基本科目として用意している。1)化学の基礎科目:有機化学、無機化学、物理化学、生物化学、化学工学を基盤とした専門基礎科目2)技術習得に関する科目:分析化学実験、物質工学実験Ⅰ・Ⅱなどの実技科目3)課題解決能力育成科目:総合工学演習、材料化学実験、生物工学実験および卒業研究などの、課題解決能力、理論に基づく応用力、プロジェクトマネージメント力、チームワーク力といった総合的能力を開発するための科目 【建築学科】ディプロマ・ポリシーにて掲げた能力を育成するために、以下の科目群を基本科目として用意している。1)建築学の基礎科目:いわゆる建築計画(建築計画、環境工学、建築史など)及びいわゆる建築構造(構造力学、建築材料、木構造など)を基盤とした基礎専門科目2)技術習得に関する科目:実践的な創造演習(構造・材料実験、測量、環境工学実験)などの実技科目及び建築法規、構造設計などの実務的な色彩の強い科目3)課題解決能力育成科目:建築設計、卒業研究などの、課題解決能力、理論、応用力、プロジェクトマネージメント力、チームワーク力といった総合的能力を開発するための科目これらの科目群に係る単位修得の認定は主に定期試験によるものとするが、科目等によっては実技およびレポート等を含む総合的な評価により認定する。基礎的学力)⑵ モノづくりや実験が好きで、自らのアイデアで、積極的に取り組める人(モノづくりや実験への積極性)⑶ 部活動、特別活動、ボランティア活動等で活躍し、協調性があり、仲間づくりのできる人(課外活動と協調性)4 【Department of Innovative Electrical Electronic Engineering】In order to develop student skills to be able to graduate creative engineers as detailed in the diploma policy, the Department of Innovative Electrical Electronic Engineering provides the basic subjects shown below.1) Basic subjects in electricity, electronics, and information engineering: basic special subjects based on Electric Circuits, Electromagnetism, Electronics, Electronic Circuits, Computer Guides, and Programming.2) Subjects about technology acquisition: Practice in technical subjects for Creative Laboratory work in engineering, Laboratory of Innovative Electrical and Electronic Engineering, Environmental Energy Technology Experiments, Control Systems Engineering Experiments, and Information Design Engineering Experiments, and others.3) Subjects for problem solving skills: The subjects, as Project Work, in Electronics Design and the Graduation Research, to develop the overall abilities including the theory, application, project management, and teamwork abilities. 【Department of Materials Chemistry and Bioengineering】In order to develop student skills to be able to graduate creative engineers as detailed in the diploma policy, the Department of Materials Chemistry and Bioengineering provides the basic subjects shown below.1) Basic subjects in chemistry: Specialized basic subjects based on organic chemistry, inorganic chemistry, physical chemistry, and chemical engineering2) Subjects about technology acquisition: Subjects in practical skills such as experiments of analytical chemistry, Experiments of material engineering I ・ II .3) Subjects for problem solving skills: Subjects such as advanced laboratory practice, experiments of material chemistry, experiments of bioengineering and graduation research to develop a comprehensive ability to solving problems, through theory-based approaches, project management and teamwork. 【Department of Architecture】In order to develop student skills to be able to graduate creative engineers as detailed in the diploma policy, the Department of Architecture provides the basic subjects shown below.1) Basic subjects in architecture: Basic specialized subjects based on architectural planning (architectural planning, environmental engineering, architectural history, and others) and building structure (structural mechanics, building materials, wooden structures, and others)2) Subjects for technology acquisition: Practical subjects including creative exercises (structure / material experiments, surveying, environmental engineering experiments), design practice including building regulations, structural design, and others.3) Subjects for problem solving skills: Architectural design and graduation research to develop comprehensive abilities for solving problems, understanding theories, application skills, project management, and teamworkAccreditation of credit in these subjects is mainly evaluated by periodic tests, but depending on the subject, practical skills and reports will be included in the evaluation■Admission PolicyWe have been engaged in education since our foundation with the education policy to graduate students under the motto “Become an engineer with a sound and proper human attitude” for the cultivation of practical engineering skills and providing a human centered education. Based on this principle, we aim to graduate imaginative and creative engineers with human skills who can contribute to the broadest needs of human society. To be able to achieve this, we are seeking to enroll qualified youths who wish to become this kind of engineer.(1) Students who are interested in science and technology and have sufficient basic abilities in the relevant subjects (Interest in technology and basic academic skills)(2) Students who have an active attitude towards manufacturing technology (monozukuri in Japanese) and related experiments (Positive attitude to engage in monozukuri and experiments) (3) Students who are willing to participate in extracurricular activities like clubs, voluntary work, and similar (extracurricular activities and cooperative activities) 【電気電子創造工学科】 【物質工学科】■Curriculum Policy 【Department of Mechanical Engineering】In order to develop student skills to be able to graduate creative engineers as detailed in the diploma policy, the Department of Mechanical Engineering provides the basic subjects shown below.1) Special subjects in Industrial Materials and Mechanical Technology used for mechanical design: Mechanics of Materials, Dynamics of Machinery, Hydraulics, Thermodynamics and Electronics, and Information Processing2) Practical subjects: Manufacturing Practice, Mechanical Design & Drawing, Experiments in Mechanical Engineering, and Experiments in Mechatronics3) Subjects that will develop problem-solving skills: Theory, Applied Force, Project Management, and Teamwork, as well as Introduction to Mechanical Engineering, Seminars, and Graduation Research■カリキュラム・ポリシー 【機械工学科】■アドミッション・ポリシー開校以来、本校では“技術者である前に人間であれ”を教育方針として、人間教育に基づく実践的技術者の育成に努めてきました。この教育方針をふまえ、社会で活躍貢献できる豊かな人間性を有し、創意・工夫できる技術者を育成することを目指します。この目標を達成するために、つぎのような若人の入学を望みます。(キーワード)⑴ 科学技術に興味があり、基礎的な学力をもつ人(科学技術への興味と

元のページ  ../index.html#7

このブックを見る